You are here
Home > Groot-Brittannië > Engeland > Nieuwe metrolijn Londen: Elizabeth line

Nieuwe metrolijn Londen: Elizabeth line

ELIZABETH_LINE_PROPOSAL_24012016.pptxGisteren bracht koningin Elizabeth een bezoek aan de werkzaamheden aan de Crossrail-metrolijn op het Bond Street station in Londen. Boris Johnson, burgemeester van Londen, maakte hier bekend dat de lijn wordt omgedoopt naar de Elizabeth line, om de koningin te eren.

Dat de vernoeming voor Elizabeth niet geheel als verrassing kwam verraadde haar kleding. De in paars geklede koningin onthulde het paarse logo van de metrolijn.

De burgemeester werd vergezeld door de staatssecretaris van Verkeer, Patrick McLoughli, Londens Commissaris van Transport, Mike Brown, de voorzitter van Crossrail infrastructuur Terry Morgan en de leidinggevende Andrew Wolstenholme. Zij gaven de koningin een rondleiding door Bond Street station, waar vanaf 2018 24 treinen per uur elke richting op zullen passeren.

Elizabeth line route

Route Elizabeth line

De Elizabeth Line wordt een directe verbinding tussen alle belangrijke werkgelegenheidgebieden en het centrum van Londen. Het  koppelt Heathrow met Paddington, West End, City en Canary Wharf. In 2019 moet de lijn 40 stations tellen en zal ze de steden Reading, ten westen van de hoofdstad, en  Shenfield, ten oosten, met elkaar verbinden.

De lijn gaat open in vijf fasen:

  • Liverpool Street naar Shenfield – mei 2017
  • Heathrow naar Paddington – mei 2018
  • Paddington naar Abbey Wood (door nieuwe tunnels)- december 2018
  • Paddington naar Shenfield – mei 2019
  • Volledig in dienst (met diensten naar Reading) – december 2019

Er komt een vloed aan gloednieuwe 200 meter lange treinen rijden op de Elizabeth line. Ze hebben met negen walk-through rijtuigen, airconditioning, CCTV en real-time reisinformatie.

Koninklijke tube

ELIZABETH LINEBoris Johnson is zeer tevreden over de Elizabeth Line. “Crossrail heeft al bewezen een groot succes te zijn voor de Britse Economie. Nu we steeds dichter bij de opening van de lijn komen, denk ik dat het geweldig is dat zo’n belangrijke lijn voor onze hoofdstad, zo’n belangrijke naam voor ons land draagt.  Net als de significante verbetering voor het reizen door de stad, zal de Elizabeth lijn een langdurige eerbetoon zijn voor ons langst zittende monarch.

In 1969 was Elizabeth de eerste monarch die met de ondergrondse reisde. Ze opende toen de Victoria Line. In 1977 werd er indirect al een lijn naar haar vernoemd. Prins Charles opende toen de Jubilee lijn ter ere van haar 25-jarig jubileum (op de troon). In hetzelfde jaar opende ze zelf nog het Heathrow Central station op de Piccadilly Line.

In 2010 had het Koninklijke bezoek een minder plezierige reden. In de nasleep van 7 juli onthulde de majesteit een plaquette op Aldgate station ter nagedachtenis van de 52 slachtoffers van de aanslagen.

De laatste keer dat de koningin de metro bezocht was ter ere van het 150-jarige bestaan van de ondergrondse. Ze nam samen met enkele leden van de Koninklijke familie een kijkje op Baker Street.

Economie

ElizabethlineTerry Morgan, voorzitter van Crossrail Limited: “De bouw van de nieuwe spoorlijn is nu voor ruim 70% gereed en wordt op tijd en in het beoogde budget geleverd. Het project is één van de meest ambitieuze en complexe infrastructurele ooit ondernomen in Groot-Brittannië. De opening van de Elizabeth lijn in 2018 zal een belangrijk moment zijn voor Londen.”

Doordat de lijn van Reading en Heathrow in het westen naar Shenfield en Abbey Wood in het oosten gaat zal ze voor veel verandering zorgen bij forensen. De spoorcapaciteit stijgt met meer dan een half miljoen passagiers per dag (jaarlijks bezoeken net zoveel mensen Buckingham Palace). Er wordt geschat dat er zo’n 200 miljoen mensen per jaar gebruik van gaan maken. 1,5 miljoen mensen hebben een betere toegang tot de banen in Londen, waardoor de lijnen goed zijn voor de werkgelegenheid.

De lijn was tot nu toe ook al zeer goed voor de economie. Zo werd 44% van de vacatures voor de bouw opgevuld door niet-werkenden. Crossrail heeft aan 2.500 werkloze een opleiding gegeven, waardoor ze nu een basis voor de toekomst hebben. Crossrail wordt door Crossrail Limited (CRL) opgeleverd. CRL is een dochteronderneming van Transport for London. Crossrail wordt gesponsord door het ministerie van Verkeer en Transport for London.

 

Geef een reactie

Top