You are here
Home > Groot-Brittannië > Engeland > Lake District – Ravenglass & Eskdale Railway

Lake District – Ravenglass & Eskdale Railway

Ravenglass & Eskdale Railway

Het is weer eens een andere manier van vervoer. In plaats van een grote trein op elektriciteit gaat er een klein treintje (door locals La’al Ratty genoemd) op stoom door het prachtige landschap van het Lake District. Het brengt mensen, vooral toeristen, van de enige kustplaats in het gebied Ravenglass naar Dalegarth (bij Boot). Tijdens deze 11,3 kilometer durende rit stopt de trein nog op zeven andere plekken. De tussenliggende stations zijn bij Muncaster Mill , Miteside , Murthwaite , Irton Road , The Green , Fisherground en Beckfoot. De rit wordt in ongeveer 40 minuten afgelegd.

De naam, Ravenglass & Eskdale Railway, dankt de lijn aan zijn beginlocatie (Ravenglass) en de vallei (Eskdale) waar de trein doorheen gaat. De spoorlijn is eigendom van een particuliere onderneming en wordt ondersteund door een preservation society. Oorspronkelijk werd de lijn in 1875 gebouwd om ijzererts uit de mijnen te vervoeren naar de gewone treinen. Vanaf 1876 werden ook passagiers toegestaan op de lijn. Het was daarmee de eerste publieke smalspoorlijn in Engeland. In 1905 ontspoorde een trein door een defecte trein en schade aan het spoor. In april 1913 moet de lijn sluiten. Er is dan nog maar weinig vraag naar ijzererts en ook passagiers kiezen nauwelijks voor de lijn.
In 1915 maken twee modelbouwers de spoorwijdte tot 381mm, wat het hedendaags nog steeds is. Pas in 1917 is het gehele spoor opnieuw gelegd en kan de gehele lijn weer in gebruik worden genomen. Naast mensen wordt er dan ook graniet en spullen vervoerd. In 1920 wordt het huidige eindpunt (Dalegarth) toegevoegd. In de Tweede Wereldoorlog vervoert de trein alleen nog maar graniet. De spoorlijn wordt na de oorlog aan Keswick Granite Company verkocht. Maar omdat deze in 1953 sluit, wordt de rails een lange tijd weer niet gebruikt. Het bedrijf verkocht hem uiteindelijk pas in 1960 aan Ravenglass en Eskdale Railway Preservation Society, gevormd door locals en treinliefhebbers. Zij zorgen er uiteindelijk voor dat er extra treinen worden gebouwd zodat er weer een dienstregeling kan ontstaan. Nu rijden er zo’n 120.000 passagiers per jaar mee. In januari is hij gesloten maar in juli rijden er zestien treinen per dag.
Er rijden vier verschillende treinen op de route. De oudste locomotief is River Irt, waarvan delen dateren uit 1894, terwijl de nieuwste (Douglas Ferreira) een diesel-hydraulische uit 2005 is.

Bezienswaardigheden in de omgeving zijn o.a.: het Romeinse badhuis bij Ravenglass, de Hardknott Roman Fort (Mediobogdum), de watermolens op Boot en Muncaster, Muncaster Castle en de Stanley Ghyll Force waterval.

Meer informatie op de officiële website: http://ravenglass-railway.co.uk

Geef een reactie

Top