Home » Reizen » In steden » Elizabeth line: de nieuwste metrolijn van Londen

Gepubliceerd op 24 februari 2016 | Laatst aangepast op 13 november 2023

De metro bestaat al sinds 1863, sindsdien is het netwerk enorm uitgebreid. De Elizabeth Line is de laatste toevoeging en een miljoenenproject. De Elizabeth-lijn is een van de meest complexe digitale spoorwegen ter wereld en omvat baanbrekende technologieën. Het verbindt 41 stations, waarvan een gedeelte nieuw is.

ELIZABETH_LINE_PROPOSAL_24012016.pptx

Geschiedenis Elizabeth Line

In 2001 was de knoop doorgehakt dat er een nieuwe metrolijn zou komen. Transport for London (TfL) en de Department for Transport (DfT) richten dan de Cross London Rail Links op. Deze moet voor de nieuwe ‘Crossrail’ gaan zorgen. In 2008 is de route bepaalt en de financiering goedgekeurd. Op 15 mei 2009 beginnen de heiwerken van het nieuwe Canary Wharf-station.

Naamgeving

Op 23 februari 2016 brengt koningin Elizabeth een bezoek aan de werkzaamheden aan de Crossrail-metrolijn op het Bond Street station in Londen. Boris Johnson, burgemeester van Londen, maakt dan bekend dat de lijn wordt omgedoopt naar de Elizabeth line, om de koningin te eren. Dat de vernoeming voor Elizabeth niet geheel als verrassing komt, verraadt haar kleding. De in paars geklede koningin onthult het paarse logo van de metrolijn. Op dit station zou vanaf 2018, 24 treinen per uur elke richting op passeren. Dat was tenminste de planning.

Vertraging

De bouw van deze enorme metrolijn is een complex project dat veel tijd en middelen kost. De uitdagingen bij het bouwen van de lijn, zoals het graven van tunnels en het bouwen van nieuwe stations, valt uiteindelijk toch tegen. Er ontstaan enkele technische problemen, waardoor ze de opening in 2018 niet halen.

Een van de grootste technische problemen is het probleem met de treinbeveiligingssystemen die niet correct werkt. Dit is een belangrijk onderdeel omdat de veiligheid van de passagiers natuurlijk voorop staat. Er duiken ook andere problemen op, zoals het gebrek aan beschikbaarheid van treinen. Ook moeten er gebouwen rond de stations worden verbouwd om plaats te maken voor de nieuwe lijn.

Opening

In 2022, het jaar van koningin Elizabeth’s platina jubileum, is het dan toch zo ver. De koningin opent op 17 mei 2022 het eerste gedeelte van de nieuwe Elizabeth Line tussen Paddington en Abbey Wood. Tegen mei 2023 moet de gehele lijn up and running zijn.

Elizabeth Line route

Elizabeth Line Route

De Elizabeth Line is een directe verbinding tussen alle belangrijke werkgelegenheidgebieden en het centrum van Londen. Het koppelt Heathrow met Paddington, West End, City en Canary Wharf. In 2023 telt de lijn 41 stations en verbindt ze de steden Reading, ten westen van de hoofdstad, en Shenfield, ten oosten, met elkaar.

De lijn gaat open in vijf fasen:

  • Liverpool Street naar Shenfield
  • Heathrow naar Paddington
  • Paddington naar Abbey Wood (door nieuwe tunnels)
  • Paddington naar Shenfield
  • Volledig in dienst (met diensten naar Reading)

Er rijden gloednieuwe, 200 meter lange treinen op de Elizabeth line. Ze hebben negen walk-through rijtuigen, airconditioning, CCTV en real-time reisinformatie. Daarnaast wordt er voor gezorgd dat overal 4G en wifi is op de stations en in de tunnels.

Koninklijke tube

ELIZABETH LINE

Boris Johnson is zeer tevreden over de Elizabeth Line. “Crossrail heeft al bewezen een groot succes te zijn voor de Britse Economie. Nu we steeds dichter bij de opening van de lijn komen, denk ik dat het geweldig is dat zo’n belangrijke lijn voor onze hoofdstad, zo’n belangrijke naam voor ons land draagt. Net als de significante verbetering voor het reizen door de stad, zal de Elizabeth lijn een langdurig eerbetoon zijn voor ons langst zittende monarch.”

In 1969 is Elizabeth de eerste monarch die met de ondergrondse reist. Ze opent dan de Victoria Line. In 1977 is er al indirect een lijn naar haar vernoemd. Prins Charles opent dan de Jubilee lijn ter ere van haar 25-jarig jubileum (op de troon). In hetzelfde jaar opent ze zelf nog het Heathrow Central station op de Piccadilly Line.

Het Koninklijke bezoek in 2010 heeft een minder plezierige reden. In de nasleep van 7 juli onthult de majesteit een plaquette op Aldgate station ter nagedachtenis van de 52 slachtoffers van de aanslagen.

De laatste keer dat de koningin de metro bezocht was ter ere van het 150-jarige bestaan van de ondergrondse. Ze nam samen met enkele leden van de Koninklijke familie een kijkje op Baker Street.

Economie

Elizabethline

Terry Morgan, voorzitter van Crossrail Limited: “De bouw van de nieuwe spoorlijn is nu voor ruim 70% gereed en wordt op tijd en in het beoogde budget geleverd. Het project is één van de meest ambitieuze en complexe infrastructurele ooit ondernomen in Groot-Brittannië. De opening van de Elizabeth lijn in 2018 zal een belangrijk moment zijn voor Londen.”

Doordat de lijn van Reading en Heathrow in het westen naar Shenfield en Abbey Wood in het oosten gaat zal ze voor veel verandering zorgen bij forensen. De spoorcapaciteit stijgt met meer dan een half miljoen passagiers per dag (jaarlijks bezoeken net zoveel mensen Buckingham Palace). Er wordt geschat dat er zo’n 200 miljoen mensen per jaar gebruik van gaan maken. 1,5 miljoen mensen hebben een betere toegang tot de banen in Londen, waardoor de lijnen goed zijn voor de werkgelegenheid.

De lijn was tot nu toe ook al zeer goed voor de economie. Zo werd 44% van de vacatures voor de bouw opgevuld door niet-werkenden. Crossrail heeft aan 2.500 werkloze een opleiding gegeven, waardoor ze nu een basis voor de toekomst hebben. Crossrail wordt door Crossrail Limited (CRL) opgeleverd. CRL is een dochteronderneming van Transport for London. Crossrail wordt gesponsord door het ministerie van Verkeer en Transport for London.

Meer informatie

Lees hier meer over vervoer in Britse steden of over Londen.


Geschreven door:


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.