Home » Typisch Brits » Boeken » Boekrecensie: Ach, Engeland – Peter Brusse

Gepubliceerd op 8 maart 2020 | Laatst aangepast op 5 juli 2024

Peter Brusse - Ach,Engeland

Peter Brusse, journalist met ruim twintig jaar ervaring als correspondent in Londen, heeft al meerdere boeken geschreven over het Verenigd Koninkrijk. In Ach, Engeland kijkt hij terug op de geschiedenis van Nederland en Engeland. Deze zijn vaak met elkaar verbonden, in voor- en tegenspoed. Eindigt deze innige band met de Brexit?

In Ach, Engeland laat Peter Brusse zien dat, ondanks de zee die ons scheidt, we een rijke geschiedenis samen hebben. Als Anglofiel is dit natuurlijk niet heel verrassend, maar vooral herkenbaar. Er wordt regelmatig verwezen naar gebouwen/spullen die over en weer nog steeds te zien zijn. Denk aan de Dutch Church in Londen, die daar in 1550 werd gebouwd (en in de Tweede Wereldoorlog grotendeels werd vernietigd).

John o’ Groats
John o’ Groats

Maar ook in veel musea wordt nog teruggekeken op de gezamenlijke geschiedenis. Zo herkende ik het verhaal van de Belgische en Nederlandse wevers die naar Engeland gingen om daar hun beroep uit te oefenen. In het Museum of Norwich zag ik al eens dat in die regio veel Belgische wevers neer waren gestreken. In Ach, Engeland lees ik ook dat Nederland in de 19e eeuw weer een Brit nodig had om de textielbranche te moderniseren. En wist je dat de naam John o’ Groats (het noordelijkste puntje van het Schotse vasteland) gewoon van Jan de Groot afkomt?

Maar ook de Britten hebben hier hun sporen nagelaten. Het Zeelandse Veere was de plek waar je Schotse wol kon vinden, zij hadden als enige dit handelsrecht. Er werden gebouwen neergezet voor de Schotten, die er toentertijd veel woonden. Dit eindigde in 1799 met de Franse bezetting. Maar in Veere kun je nog altijd de Schotse huizen zien en er is zelfs nog een stichting die de geschiedenis van Veere en Schotland meer aandacht wil geven.

Dat maakt dit boek zo leuk en interessant. De flarden geschiedenis die je al kent worden aan elkaar geregen tot een leerzaam, makkelijk weg te lezen (chronologisch) verhaal. Daar komt nog de nieuwe informatie bij die je nog niet kende. Door dit boek krijg je weer een beetje overzicht tussen al die Willem’s en Mary’s.

Maar het gaat niet alleen over de koningen/prinsen en prinsessen die werden uitgewisseld of die land veroverden. Het gaat ook om de kunstenaars, wetenschappers en dergelijke die over en weer gingen om inspiratie te vinden of te geven. Denk aan Rubens schilderkunst die nog steeds te bewonderen is in het Londense Bankqueting House.

Willem III
Willem III

Maar om de vermenging van de Nederlandse en Britse koningshuis kun je natuurlijk niet heen. Willem III/Willem van Oranje/King Billy, de man die de Britse koning (zijn schoonvader) verjaagde en koning werd. Hij was degene die er mee akkoord ging dat de koning minder macht kreeg (met de Bill of Right), richtte de Bank of England op en veroverde Noord-Ierland.

Sowieso zijn er vele oorlogen geweest waar we beide in deel namen. De ene keer was dat tegen elkaar (o.a. de vier Engelse Zeeoorlogen), maar ook vaak met elkaar (tegen de Spanjaarden of tegen Napoleon bij Waterloo).

Dit boek is het bewijs dat we niet met en vooral niet zonder elkaar kunnen leven. We zijn dol op de Britten, ondanks hun andere kijk op de wereld. En in de handel en op oorlogsgebied zijn we een goede partner voor elkaar. Er is dus hoop voor na de Brexit. Dank Peter Brusse om ons hier weer op te wijzen. Op de prachtige geschiedenis tussen de Lage Landen en de overburen…nu is het wachten op het volgende hoofdstuk.

Ach Engeland van Peter Brusse is nu te koop. Daarnaast mogen wij ook een exemplaar weggeven, houdt onze Facebookpagina in de gaten (maart 2020).

Wij interviewden Peter Brusse al eens voor onze rubriek My Great Britain.

Janie | 2020