Home » Groot-Brittannië » Engeland » Regio’s » North West » Ravenglass & Eskdale Railway: ontdek het Lake District met deze unieke trein

Gepubliceerd op 3 januari 2015 | Laatst aangepast op 19 juli 2024

Het is weer eens een andere manier van vervoer. In plaats van een grote trein op elektriciteit gaat er een klein treintje (liefkozend La’al Ratty genoemd) op stoom door het prachtige landschap van het Lake District. Het is de Ravenglass & Eskdale Railway.

De Ravenglass & Eskdale Railway brengt mensen, vooral toeristen, van de enige kustplaats in het gebied, Ravenglass, naar Dalegarth (bij Boot). Tijdens deze 11,3 kilometer durende rit stopt de trein nog op zeven andere plekken (soms op verzoek). De tussenliggende stations zijn bij Muncaster Mill, Miteside, Murthwaite, Irton Road, The Green, Fisherground en Beckfoot. De rit duurt ongeveer 40 minuten en gaat door een prachtige omgeving.

Geschiedenis Ravenglass & Eskdale Railway

De naam, Ravenglass & Eskdale Railway, dankt de lijn aan zijn beginlocatie (Ravenglass) en de vallei (Eskdale) waar de trein doorheen gaat. De spoorlijn is eigendom van een particuliere onderneming en door een preservation society ondersteund. Oorspronkelijk is de lijn in 1875 gebouwd om ijzererts uit de mijnen te vervoeren naar de gewone treinen. Vanaf 1876 zijn ook passagiers toegestaan op de lijn. Het is daarmee de eerste publieke smalspoorlijn in Engeland.

In 1905 ontspoort een passagierstrein door een defecte trein en schade aan het spoor. Een drietal jaar later wordt de lijn onveilig verklaard door het slechte onderhoud. Waarna het in april 1913 definitief moet sluiten. Er is dan nog maar weinig vraag naar ijzererts en ook passagiers kiezen nauwelijks meer voor de lijn. Er is dus geen reden om de lijn op de knappen.

In 1915 maken twee modelbouwers de spoorwijdte tot 381 mm, wat het hedendaags nog steeds is. Pas in 1917 is het gehele spoor opnieuw aangelegd en komt de gehele lijn weer in gebruik. Naast mensen wordt er dan ook graniet en spullen vervoerd. In 1920 is het huidige eindpunt (Dalegarth) toegevoegd. In de Tweede Wereldoorlog ligt het vervoer van mensen stil en vervoert de trein alleen nog maar graniet.

Ravenglass en Eskdale Railway Preservation Society

De spoorlijn is na de oorlog in 1949 aan Keswick Granite Company verkocht. Maar omdat de steengroeve in 1953 sluit, wordt de rails alleen in de zomermaanden voor toeristen gebruikt. Het bedrijf verkoopt het uiteindelijk in 1960 aan de Ravenglass en Eskdale Railway Preservation Society, gevormd door locals en treinliefhebbers. Zij zorgen er uiteindelijk voor dat de lijn blijft bestaan. Zij knappen oude treinen op en bouwen extra treinen zodat er weer een dienstregeling kan ontstaan. Nu rijden er zo’n 120.000 passagiers per jaar mee. In januari is hij gesloten, maar in juli rijden er zestien treinen per dag.

Ravenglass & Eskdale Railway: ontdek het Lake District met deze unieke trein

De route van de spoorweg

De spoorweg is ongeveer 11 kilometer lang en voert reizigers door een adembenemend landschap. De trein vertrekt vanuit Ravenglass en rijdt door de Eskdale-vallei, langs stromende beekjes, bossen en groene weiden. Onderweg passeert de trein enkele van de meest pittoreske dorpjes van de regio, waaronder Boot, Beckfoot en Dalegarth. Je kunt hier uitstappen of de gehele rit meerijden. Er zijn verschillende wandelroutes beschikbaar zodat je kan genieten van het adembenemende landschap te voet.

Bezienswaardigheden in de omgeving

Ravenglass

In Ravenglass vind je het Romeinse badhuis en Muncaster Castle (net buiten het dorp). Bij het station is ook het Ravenglass & Eskdale Railway museum, waar je nog meer kan te weten komen over deze trein en zijn geschiedenis.

Dalegarth

In de omgeving van de laatste halte is er genoeg te zien. Dicht bij is de watermolen van Boot en St Catherine’s Church. Met een kleine wandeling kun je de Stanley Ghyll Force waterval bezoeken. Ook de Brat’s Hill Stone Circles en Blea Tarn (meertje) zijn te bewandelen (wel bergop!). Als je echt een stevige wandeling wil maken kun je de Hardknott Roman Fort (Mediobogdum) bezoeken.

St Catherine’s Church, Boot
Boot
Stanley Ghyll Force waterfall
Lake District

Treinen

Er rijden vier verschillende stoomtreinen op de route. De oudste locomotief is River Irt, waarvan delen dateren uit 1894, terwijl de nieuwste (Douglas Ferreira) een diesel-hydraulische uit 2005 is. De River Irt is de oudste werkende 15 inch spoorlocomotief ter wereld. De smalspoorlocomotieven die naast de River Irt rijden zijn River Esk, River Mite, Northern Rock en Whillan Beck, uit 1923 tot 1967.
Enkele locomotieven kun je ook terugvinden in het Ravenglass Railway Museum. De treinen vormden ook een inspiratiebron voor Thomas & Friends, de wereldberoemde boeken en serie over Thomas de trein en zijn vrienden. De locomotieven River Esk, River Mite en River Irt staan in het boek Small Railway Engines bekend als Rex, Mike en Bert.

Er zijn verschillende wagons van zeer luxe tot normale wagons waar je binnen en buiten kan zitten. Buiten kun je het beste van de omgeving genieten, maar zit je ook in de regen mocht het weer je toch in de steek laten.

Foto’s Ravenglass & Eskdale Railway

Video Ravenglass & Eskdale Railway

Bekijk hieronder de video van onze rit op de Ravenglass & Eskdale Railway in 2023.

Meer informatie

Meer informatie op de officiële website: http://ravenglass-railway.co.uk en https://ravenglassrailwaymuseum.co.uk . Via de eerste website kun je ook tickets kopen, wat zeker in de zomer aan te raden is, want het kan snel vol zitten.

Of lees meer over North West England.


Geschreven door:


Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Meer Engeland

Ben je je reis naar Engeland aan het plannen?
Of gewoon inspiratie aan het opdoen?
Kijk hier voor meer reisinspiratie naar Engeland.

Nieuwsbrief
  • 6X per jaar informatie over het Verenigd Koninkrijk ontvangen?
  • Nooit meer zonder reisinspiratie 
  • Leuke winacties
  • De verrassendste bestemmingen
  • Zonder reclame
Volg ons via…
Zoeken