Gepubliceerd op 6 maart 2017 | Laatst aangepast op 11 oktober 2024
The Postal Museum gaat terug in de tijd en besteed aandacht aan de post. Tegenwoordig alleen nog maar het terrein van bedrijven en wens- en ansichtkaarten, maar vaak vervangen door de mail. Vroeger echter een groot, complex en populair communicatiemiddel. Onder de grond van Londen raasde de post langs de metro met zijn eigen Mail Rail. The Postal Museum opende daarom een extra attractie, de posttrein.
Geschiedenis van het Britse postsysteem
Het Britse postsysteem, een van de oudste ter wereld, gaat terug tot de 16e eeuw. In 1516 richtte Hendrik VIII de Royal Mail op, oorspronkelijk bedoeld om koninklijke documenten te vervoeren. Pas in de 17e eeuw werd het systeem beschikbaar voor het publiek. De post speelde een cruciale rol in de economische en sociale ontwikkeling van Groot-Brittannië, vooral tijdens de industriële revolutie.
De introductie van de Penny Black in 1840, de eerste postzegel ter wereld, was een belangrijke stap in het moderniseren van de post. Hiermee werd de post voor het eerst betaalbaar voor het grote publiek. Het Postal Museum neemt je mee door deze belangrijke momenten in de Britse geschiedenis en laat zien hoe de post zich ontwikkelde van een exclusief koninklijk systeem tot een nationale dienst die voor iedereen toegankelijk is.
Geschiedenis Mail Rail
De posttrein rijdt van 1927 tot 2003 over smalspoor over een traject van 10,5 kilometer zo’n 21 meter onder Londen door. Dit gebeurde zonder machinist, maar wel met enkele haltes onder zes postsorteerkantoren. Dit was de beste manier om de drukte van de stad te omzeilen. Vooral als je je bedenkt dat de hoofdstations Liverpool Street en Paddington zijn. Voor de gewone mens bleef de posttrein onzichtbaar, waardoor het ook een goede verstopplek was. Zo werd er in de Eerste Wereldoorlog de Rosetta Stone (een Egyptische steen uit 196 v.C.) bewaard.
Op zijn hoogtepunt vervoerde de Rail Mail zo’n vier miljoen poststukken per dag en werkte er over 22 uur per dag 220 mensen. Na 75 jaar was het echter gedaan met de lijn. De kosten wogen niet meer op tegen de baten, de mail kostte de Mail Rail zijn kop.
Postal Museum
Er zijn interactieve tentoonstellingen die je laten zien hoe de post in de afgelopen eeuwen is verwerkt en bezorgd. Je kunt onder andere leren hoe het sorteren van post vroeger werkte, en zelf proberen om post op tijd te sorteren en te versturen. Ook zijn er interessante verhalen te ontdekken over postbezorgers en hoe hun werk in verschillende tijden veranderde, van paard en wagen tot moderne bezorgmethoden.
Het Postal Museum herbergt een indrukwekkende verzameling van postzegels, waaronder de beroemde Penny Black. Ook kun je historische brieven en documenten bekijken, sommige geschreven door beroemde personen. Deze collectie biedt een bijzondere inkijk in de geschiedenis van persoonlijke communicatie, van handgeschreven brieven tot moderne e-mails.
Attractie Mail Rail
Stiekem is de Mail Rail het leukste gedeelte van het museum. Waar de karretjes vroeger zonder machinist onder de stad doorgingen worden de toeristen niet alleen gelaten. De rit van ongeveer een kilometer duurt 15 minuten, inclusief een bezoekje aan de Mount Pleasant postsorteerstation.
Je vertrekt vanaf het originele wagendepot, hier waren de ingenieurs de klok rond bezig met reparaties. Daar is een interactieve tentoonstelling over het ingenieuze systeem achter de wagens en hoe de pakketjes bij de mensen op de deurmat kwamen.
Tijdens de rit ga je dankzij audiovisuele technieken terug in de tijd om te begrijpen hoe en waarom de posttrein opereerde. Grote gebeurtenissen uit de geschiedenis, waaronder de Blitz, hadden invloed op de Rail Mail en krijgen dus de aandacht. Een theatrale ervaring zal er voor zorgen dat je de levendige dagen uit de jaren dertig weer herleefd.
Na de rit heb je nog alle tijd om je verder te verdiepen in de Rail Mail in het museum. Het verhaal begint in 1863 wanneer de voorganger, een pneumatisch railsysteem, de post onder de straten van Londen vervoerd. Dit gaat met behulp van kleine rail auto’s aangedreven door lucht in de tunnels. Het eerste stuk ging van Euston Station en Eversholt Street. De mannen van de post moesten regelmatig verzoeken van dronkenlappen afwijzen die wel een ritje richting huis wilde.
Door een verscheidenheid aan interactieve tentoonstellingen, audio verslagen en nieuwe technieken wordt het verhaal van de trein en zijn mensen verteld. Dit wordt door middel van zeven zones gedaan. Dit zijn: Early Schemes, Birth of the Post Office Railway, Engineering and Maintenance, Controlling the Line, Rebranding and Computerisation, The Railway and the TPO en Legacy.
Foto’s Postal Museum/Rail Mail
Praktische informatie The Postal Museum/Mail Rail
Locatie
Het adres: 15-20 Phoenix Place, WC1X 0DA
Bereikbaarheid
Undergound/metro: Farringdon, Russell Square, King’s Cross en Chancery Lane
Bus: 17, 19, 38, 45, 46, 55, 63, 341
Trein: King’s Cross St Pancras en Farringdon
Tickets
Tickets kunnen het best online gekocht worden, zo hoef je niet in de rij te staan mocht deze er zijn en bespaar je een pond per ticket. Je ticket geeft je recht op één rit in de Mail Rail op je eerste bezoek en een jaar lang toegang tot het museum.
Je kunt ook met de Londen Pass naar binnen, deze kun je o.a. via Visit Britain Shop kopen.
Bekijk voor actuele prijzen en het kopen van de tickets, de website van The Postal Museum: postalmuseum.org of via Visit Britain Shop .
Openingstijden
Open op dinsdag tot en met zondag van 10:00 – 17:00 uur. De laatste Mail Rail rit is om 16:00 uur.
Meer informatie Postal Museum/Rail Mail
Bekijk de website van het museum: www.postalmuseum.org
Meer informatie over Londen: britblog.nl/londen
Deze pagina bevat een affiliate link. Hierdoor betaal jij niets extra’s als je iets aanschaft, maar krijgt Britblog wel een klein percentage als je dat doet. Lees hier meer daarover.