Gepubliceerd op 19 maart 2024 | Laatst aangepast op 5 juli 2024
Het London Transport Museum, gelegen in het hart van Covent Garden, biedt een inkijk in de evolutie van het transportsysteem van Londen. Met een schat aan historische objecten, interactieve tentoonstellingen en boeiende verhalen, is dit museum de moeite waard.
Geschiedenis London Transport Museum
Het museum opende zijn deuren aan Convent Garden voor het eerst in 1980 onder toezicht van prinses Anne. De oorsprong van de collectie gaat echter terug tot het begin van de 20e eeuw. Het museum heeft zijn thuis gevonden in een voormalig bloemenveilinggebouw dat zorgvuldig is gerenoveerd.
Het op de Grade II-lijst geplaatste gebouw van ijzer en glas dateert uit 1871 en is ontworpen door architect William Rogers. Toen de Londense bloemengroothandel verhuisde naar Nine Elms in Vauxhall kwam het gebouw leeg te staan. Het London Transport Museum greep de kans om hier hun museum te vestigen.
Eerdere locaties
De collectie die richting het voormalige Flower Market verhuist is gestart in 1920. Toen besloot de London General Omnibus Company om twee Victoriaanse paardenbussen en een vroege motorbus te bewaren. De collectie is in de loop der jaren flink uitgebreid, op verschillende locaties. Het was in de jaren zestig deel van het Museum of British Transport in Clapham. In 1973 verhuisde de ‘London Transport Collection’ naar Syon Park in West London. Een gedeelte van de collectie ging in 1975 naar de National Railway Museum in York. Zo heeft London Transport Museum zich verder kunnen richting op het transport in de Britse hoofdstad.
Tentoonstellingen London Transport Museum
De collecties van het London Transport Museum zijn uitgebreid en gevarieerd, met objecten die de ontwikkeling van het openbaar vervoer in Londen door de eeuwen heen illustreren. Van historische tramwagens tot iconische rode dubbeldekkers, de tentoonstellingen bieden een reis door de tijd.
De collectie is onderverdeeld in verschillende tentoonstellingen. Deze loop je (automatisch) in volgorde af in het museum.
19th century London
Op de tweede verdieping start je bij 19th century London, waar je het vervoer uit de 19e eeuw ziet. Het zijn de wagens waar het museum zijn collectie mee begon. Waar de meeste mensen gewoon de benenwagen namen, begon in de 19e eeuw het openbaar vervoer te groeien. Buiten de stad groeide het treinennetwerk. Maar in de stad kwam dit dankzij de omnibus, de paardenbussen, waarbij grote groepen vervoert konden worden. Het vervoer werd pas betaalbaar voor de arbeidersklasse toen er vanaf 1870 paardentrams op rails in de stad kwamen.
Growth of the suburbs
In deze tentoonstelling op de eerste verdieping richt het museum zich op de groei van London vanaf het einde van de 19e eeuw. Natuurlijk met een verwijzing naar de transportmogelijkheden van die tijd. Want doordat de treinen de buitengebieden met de stad verbond, konden deze groeien. Bekijk hier bijvoorbeeld de wagen die begin 20e eeuw reed op de Metropolitan Railway.
Steam underground 1863-1905
Londen was vooruit strevend, want de treinstations lagen aan de rand van de stad vanwege bebouwing in het centrum. Dus dan ga je maar ondergronds, en dat deden ze, in 1863 opende de eerste lijn van Paddington naar Farringdon. Hoe erg moet dat gestonken hebben, een stoomtrein onder de grond? Hier zie je de enige ondergrondse trein, Metropolitan number 23, die nog uit die tijd bestaat.
Global Gallery, information desk en All aboard
Ook op deze verdieping is een galerij voor wisseltentoonstellingen, een informatiebalie en Alla board (speelruimte).
Digging deeper
Vanaf hier is alles op de begane grond, waar de grootste museumoppervlakte is. Waar er vroeger eerst een gat kwam, dan de tunnel, en dan weer een laag erbovenop werd gegooid kwam er in 1870 de uitvinding die al de problemen oplosten. De Greathead Shield kon een cirkelvormige tunnel graven, waardoor er geen huizen vernield meer hoeven te worden. In dit gedeelte leer je meer over deze uitvinding.
London by design
Een van mijn meest favoriete tentoonstellingen. Want wat is het openbaar vervoer in Londen zonder vormgeving? Iedereen kent het logo van de Underground en natuurlijk de plattegrond. Maar ook de posters om reclame te maken voor het openbaar vervoer zijn ware kunstwerkjes.
London’s transport at war
Beide wereldoorlogen veranderde het leven in Londen en voor de mensen die bij het vervoer werkten. De mannen gingen vaak bij het leger of hielpen mee met het vervoer daarvan. Er gingen in deze jaren dan ook meer vrouwen aan de slag bij de bussen en metro’s. In de Tweede Wereldoorlog waren de metrostations ook belangrijke schuilkelders. Leer hier meer over in deze indrukwekkende tentoonstelling.
Future engineers
Heb je toekomstplannen voor een baan bij de Londense metro? Hier kun je je skills testen. Rijd of repareer een metrotrein. Een leuk en interactief gedeelte van het London Transport Museum.
On the surface 1900-1945
Hier is het druk met verkeer, gelukkig staan alle wagens stil en kun je er rustig naar kijken. In sommige mag je ook binnen kijken. In dit gedeelte zie je het vervoer van het begin van de 20e eeuw. De eerste elektrische tram kwam in 1901 en langzaam verdwenen de paarden in het openbaar vervoer. In 1935 namen de elektrische trolleybussen het over van de trams.
On the surface 1945 – now
Aan de andere kant van de vloer staan de transportmogelijkheden van na de Tweede Wereldoorlog. De iconische Routemaster verving in 1959 de trolleybussen. Maar ook de beroemde zwarte taxi’s kwamen op de weg.
Transport for London
Leer hier meer over de bedrijven die het openbaar vervoer in de stad regelen. London Transport is in 1933 opgericht, het ging over in Transport for London in 2000.
Wisselende tentoonstellingen
Naast deze vaste tentoonstellingen is er ook ruimte voor andere toevoegingen. Bekijk welke wisselende tentoonstellingen er op dit moment zijn op de website van het museum.
Bezoek London Transport Museum
Wij spendeerden ruim een uur in het museum, wij moesten het verlaten vanwege sluitingstijd. Dus houdt rekening met een bezoektijd van 1 à 2 uur.
Het museum biedt een uitgebreide museumwinkel die de moeite waard is (lees: superleuke en originele souvenirs!). Ik vind het een van de leukste museumwinkels van de stad. Daarnaast is er ook een café waar je wat kunt eten en drinken.
Het London Transport Museum heeft nog veel meer treinstellen, metrowagons en andere attributen. Deze staan in het depot. Deze is alleen toegankelijk met speciale evenementen met tours onder leiding van een gids of open dagen. Kijk voor meer informatie op: ltmuseum.co.uk/visit/museum-depot .
Praktische informatie London Transport Museum
Adres: Covent Garden Piazza, Londen, WC2E 7BB, Verenigd Koninkrijk
Bereikbaarheid
Het museum is gemakkelijk bereikbaar met het openbaar vervoer, met Covent Garden en Leicester Square metrostations op korte loopafstand.
Metro: Covent Garden (2 minuten lopen), Leicester Square (4 minuten), Holborn (5 minuten), Charing Cross (7 minuten) en Embankment (8 minuten)
Bus: Savoy Street, Southampton Street / Covent Garden, Lancaster Place en Aldywch
Trein: Charing Cross (8 minuten) en Waterloo (17 minuten)
Boot: Embankment Pier (10 minuten)
Tickets London Transport Museum
Koop je ticket via de Visit Britain Shop . Of bestel je Annual Pass , waarmee je een jaar lang het museum (zo vaak als je wil) mag bezoeken. Waarna je nog wel een tijd reserveert . Je kunt ook aan de balie een ticket kopen. Kinderen onder 17 mogen het museum gratis bezoeken, maar dienen nog wel een tijd te reserveren .
Het museum zit ook in de London Pass.
Openingstijden
Het London Transport Museum is zeven dagen per week geopend van 10:00 tot 18:00 uur. Laatste entree een uur voor sluitingstijd.
Meer informatie
Lees hier meer over Londen.