Home » Blog » Belfast: dag 1 & 2 – De ontdekking van Noord-Ierland

Eindelijk is het zo ver, ik breng mijn eerste bezoek aan Noord-Ierland. Er staat veel op de planning, maar het wordt vooral genieten.

Dag 1: Kennismaking met Belfast

Botanische tuinen

De KLM-vlucht en de aankomst op het vliegveld verlopen soepel. We kopen een buskaartje bij de toeristen-info en gaan zo richting stad. Hier checken we in bij Holiday Inn bij een te vrolijke man. Al snel blijkt waarom, 25 dagen geleden heeft hij ‘het mooiste wezentje ooit’ ter wereld zien komen. Hij is er nog van in de wolken. Na alle in en outs over zijn familie gaan we richting onze kamer. We hebben prachtig uitzicht op de Black Mountain. Voor deze pakketreis van 5 dagen hebben we 308 euro per persoon betaald.

Nadat we onze bagage achter hebben gelaten gaan we richting de Botanische tuinen . Het is er druk vanwege het prachtige weer. Het is ook een mooie plek om in het gras van het zonnetje te genieten. Het is een groot park met een klein palmhouse. Geen ‘must see’ maar met mooi weer zeker fijn om mee te pikken.

Irish Stew bij Crown Liquor

Op de terugweg glippen we de pub Crown Liquor binnen. En mooie oude kroeg waarin je beneden kan drinken en boven kan eten. Wij nemen een Irish stew voor £8,95. Helaas te klein om de maag voor de rest van de avond te vullen. Maar we kunnen er weer even tegen. We gaan shoppen om daarna nog bij TGI Fridays een heerlijke twee gangen maaltijd (voor £13,95) te eten. Dit restaurant zit in het Victoria Square Shopping Centre , waarin je van de bovenste verdieping in de dome uitzicht hebt over de stad. Propvol gaan we weer naar het hotel. Vanwaar we vanuit de kamer een mooi uitzicht hebben op de zonsondergang.

Foto’s dag 1: Belfast

• Belfast
  • Botanische tuinen
  • Crown Liquor
  • Irish Stew bij Crown Liquor
  • Victoria Square Shopping Centre
  • Belfast zonsondergang

Dag 2: Noord-Ierland

De tweede dag gaan we er vroeg op uit, we gaan een bustour maken naar Giant’s Causeway, de enige UNESCO werelderfgoedplek van Noord-Ierland. Na een ontbijtje vertrekken we naar het kantoor van Allen’s tours . Daar hebben we voor 18 pond (actieprijs vanwege laagseizoen, normaal 25 pond) de Giant’s Causeway tour geboekt. We vertrekken iets later dan gepland, zonde want zo kunnen we minder lang genieten van al het moois wat Noord-Ierland te bieden heeft.

Carrickfergus Castle

Nadat we nog wat mensen onderweg hebben opgepikt, rijden we langs Belfast Lough naar de kust. Tijdens de rit vertelt de chauffeur ons verschillende feiten over Belfast, Noord-Ierland en de plekken waar we voorbij rijden. De eerste stop is bij Carrickfergus Castle , waar we foto’s kunnen maken van het kasteel dat prachtig aan de haven ligt. Na zo’n 20 minuten gaan we weer verder, richting de beroemde touwbrug. Langs de vele schapen en de lammetjes die springen in de wei, volgen we de Causeway Coastal Route, een prachtige route langs de kust.
We hoeven niet op te letten, maar anders was het ook niet lastig geweest om de route te vinden. Duidelijke borden wijzen de weg langs één van de mooiste kustroutes ter wereld.

Vlakbij de volgende stop ligt een klein eilandje voor de kust, Sheep Island. Niet naar onze wollige vriendjes genoemd omdat de Noord-Ieren er ook zo dol op zijn.  Nee, de beesten werden geslacht en op dit eiland neergelegd zodat de Vikingen ze meenamen in plaats van dat ze het land op gingen om zelf hun buit te veroveren.

Carrick-a-Rede Rope Bridge

We stappen vlak bij het eiland uit, niet om een schaap te slachten,  maar om de Carrick-a-Rede Rope Bridge te bedwingen. Deze touwbrug is aangelegd voor en door vissers,  zo dat ze op het eilandje dat net voor de kust ligt, op kunnen. Tegenwoordig wordt de brug beheerd door National Trust en voornamelijk gebruikt door toeristen. Waarom? Gewoon omdat het leuk is, behalve als je hoogtevrees hebt dan…. Nadat we een kaartje voor 5 pond bij de chauffeur hebben gekocht, kunnen we op weg naar brug.  Onderweg heb je al mooie uitzichten over de zee met het eiland Rathlin Island en Schotland in de verte.

Voor dat je de brug oversteekt moet je je ticket inleveren, daarna is er geen weg terug. In groepjes gaat iedereen de brug over. Tientallen selfies worden er op de brug gemaakt. En natuurlijk zijn er ook weer van die mensen die wild gaan springen om de overtocht voor hun bange reisgenoten nog verder te verzwaren. Geduldig wacht ik op mijn beurt, maar voordat ik het weet sta ik al aan de andere kant. Was dat het nou? Gelukkig kan ik nu van het eiland genieten. Tenminste?! Ondanks dat een jas vandaag niet nodig is en het zonnetje lekker schijnt, is het nog wel winterseizoen. Om het eiland te beschermen is er een groot gedeelte van het toch al kleine eiland afgesloten.  Dan zit er dus niets anders op om rechtsomkeer te maken en de brug weer over te steken. Via een iets andere weg dan de heenreis lopen we weer terug. Zo krijg je nog eens de kans om de brug goed te bekijken. Zo lijken de paar meter touwbrug toch indrukwekkender dan wanneer je er over loopt. Maar misschien is dat makkelijk gezegd door iemand die niet bang is aangelegd.

Steak and Guiness Pie

De wandeling en het tijdstip, half twee, zorgen voor een rommelende maag, tijd voor voedsel.  De chauffeur stopt bij een huis met ingebouwd restaurantje. We profiteren hier volop van onze plekken vrij ver voorin de bus. We kunnen als een van de eerste genieten van een heerlijke lunch. Steak and Guinness Pie in mijn geval.

We zijn vlakbij Bushmill, uitvalbasis voor een bezoek aan de Giant’s Causeway, maar misschien meer bekend om zijn Bushmill whisky . Daarom mag een bezoekje hieraan dan ook niet ontbreken. We krijgen de tijd om de winkel even te bezoeken en het goudgele goedje te proberen. Ondanks dat ik geen liefhebber ben, sla ik dit niet af. Helaas ben ik mijn cola in de bus vergeten. De liefhebbers zouden me vervloeken, maar zo drink ik mijn whisky nou eenmaal het liefst.

Giant’s Causeway

Na deze borrel ben ik er helemaal klaar voor: Het bezoekje aan de enige Noord-Ierse werelderfgoedplek gaat beginnen. Na een korte busrit staat er nog een kleine wandeltocht op het programma voordat we bij de rotsformatie staan. Zoals dat met alle beroemde dingen gaat, lijkt ook deze plek kleiner dan op foto’s en in films, maar minder mooi is hij zeker niet. We klimmen en klauteren over de stenen. Genieten van de vergezichten en de zeshoekige stenen.  Nog steeds moeilijk te geloven dat deze door moeder natuur zijn gemaakt en niet door mensenhanden. Na ruim een uur moeten we alweer terug.

Dark Hedges

Geen tijd om het Giant’s Causeway visitors centre of de souvenirwinkel te bezoeken,  gelukkig nog wel voor de wc. Want de rit terug naar Belfast staat op de planning, met nog een fototussenstop.
Tussen de groene weilanden, met of zonder schapen, ligt een wereldberoemd weggetje. Bregagh Road, bij velen beter bekend als Kingsroad uit Games of Thrones of de Dark Hedges. Aangelegd als oprijlaan voor een landhuis. Nu bezocht door vele toeristen, ook wanneer wij uitstappen.  Maar ondanks de auto’s en andere belangstellenden blijft het een magisch gezicht.

Wanneer we de straat uitrijden weet ik het zeker. Noord-Ierland is net zo mooi als de rest van het Verenigd Koninkrijk en ik ben er verliefd op. Nog even geniet ik van de schapen totdat ik weer wat gebouwen herken. We zijn weer terug in de stad. ’s Avonds eten we bij The Bridge House , de enige Wetherspoon pub in Belfast. Ik heb geluk: het is fish&chips-dag en laat ik daar nou net zin in hebben. Voor zo’n tien pond geniet ik van deze Britse specialiteit, een drankje en een heerlijke warme Apple crumble met custard uiteraard.

We kunnen terug kijken op een mooie dag en proosten op de komende dagen.

Foto’s dag 2: Noord-Ierland

• Giant’s Causeway
  • schapen in Noord-Ierland
  • Dark Hedges

Lees hier meer over dag 3 (Belfast city & Titanic) en dag 4 & 5 (Cave Hill Trail en Troubles).

Video The Giant’s Causeway

Janie | 2016

Geschreven door:

Eén reactie op “Belfast: dag 1 & 2 – De ontdekking van Noord-Ierland”

1. Die bustour klinkt wel echt goed. Zelf niet gedaan en alleen naar de Giant’s Causeway geweest, maar de Carrick-a-Rede Rope Bridge die je bedwongen hebt ziet er leuk uit 🙂