Home » Typisch Brits » Boeken » Boekrecensie: Gevecht om de troon – Dan Jones

Na Vorsten van Albion komt Dan Jones met een vervolg: Gevecht om de troon – De Rozenoorlogen en de opkomst van de Tudors. En een gevecht was het zeker in de tijd van de rozenoorlogen (1455-1485), waar twee families strijden om de troon. En waar er twee vechten om iets…

Gevecht om de troon – Dan Jones

Ondanks dat het verhaal verder gaat waar Vorsten van Albion is gestopt kun je dit boek los daarvan lezen. Maar om de Engelse geschiedenis nog beter te begrijpen raden we beide boeken aan. Dan Jones heeft een heerlijke schrijfstijl waardoor hij oude geschiedenis weer tot leven kan wekken. Dit doet hij door gedetailleerd beschrijvingen van bijvoorbeeld veldslagen. Hieraan kun je merken dat hij gedegen onderzoek heeft gedaan.

Koning Hendrik V sterft jong, maar laat Engeland en Frankrijk in 1422 zeer goed achter voor zijn opvolger, die dan nog maar 9 maanden is. Jones legt goed uit hoe dit tientallen jaren later leidt tot de langste en bloedigste reeks burgeroorlogen van de Engelse geschiedenis.

Dat Dan Jones de Rozenoorlogen heeft uitgekozen als onderwerp zal je niet verbazen als je de geschiedenis al een beetje kent. Shakespeare schreef er niet voor niets een aantal voorstellingen over. De Rozenoorlogen bestaan uit meerdere kleine burgeroorlogen met allen één reden: de juiste koning op de troon krijgen. Wie de juiste koning is, daar verschillen natuurlijk de meningen over. En het belangrijkste is eigenlijk nog vooral van welk ‘huis’ deze koning komt. Zo strijdt de Lancaster familie (rode roos) tegen de York familie (witte roos). Engeland kent in korte tijd maar liefst vijf koningen. De uiteindelijke winnaar? De Tudor familie, die dan wel weer gelinkt was met de Lancaster familie. Om de vrede te bewaren trouwde Henry VII dan wel weer met Elizabeth of York. En zo was iedereen gelukkig toch? Als je de beeltenis van de Tudors mag geloven wel. De Tudor-roos is een witte met rode roos in één.

Tudor roos

Uit het boek blijkt dat koninklijke afkomst niet gelijk betekent dat je een goede koning bent, of überhaupt koning wordt. Ten tijden van de Rozenoorlogen moet je vooral doden, of het nu je familie is of niet. Liefhebbers van Engeland zullen sommige verhalen al wel kennen, maar dit boek is een mooi naslagwerk van het hele verhaal. Een echte aanrader voor iedereen die dol is op Engeland, geschiedenis of beide.

Wij hopen vooral dat er nog meer boeken van Dan Jones over de Britse geschiedenis worden vertaald, en dat er nog veel meer boeken bij gaan komen.

Eerder verscheen ook Vorsten van Albion over het huis Plantagenet. In het Engels zijn er ook nog de boeken Summer of Blood: The Peasants’ Revolt of 1381  (over de Boerenopstand) en Magna Carta: The Making And Legacy Of The Great Charter . Over beide onderwerpen wordt er natuurlijk ook in Vorsten van Albion gesproken.

Gevecht om de troon – Dan Jones
Uitgeverij: Omniboek
Aantal pagina’s: 480