Home » Typisch Brits » Boekrecensie: Koningin Elizabeth II, de biografie – Sally Bedell Smith

Gepubliceerd op 1 december 2020 | Laatst aangepast op 5 juli 2024

Met het succes van The Crown komt de Britse koninklijke familie steeds meer in de belangstelling. Al is die interesse in hun doen en laten er eigenlijk altijd al geweest. Dat blijkt ook uit de vele boeken over hun leven, zoals ook deze. Het ware verhaal achter The Crown leest er op de cover van Koningin Elizabeth II, de biografie van Sally Bedell Smith. Dat belooft wat!

Koningin Elizabeth II, de biografie – Sally Bedell Smith

Queen Elizabeth is een iconisch figuur, zoals ook de foto op de cover al doet blijken. Ze is er echter wel één waar een mysterieuze zweem omheen hangt. Want wat er echt in het hoofd van de Britse koningin omgaat, is voor velen een raadsel. In Koningin Elizabeth II, de biografie, biedt Sally Bedell Smith een inkijkje in het leven van Hare Majesteit, die daar niet voor geboren was.

Want toen ze in 1926 ter wereld kwam wees er nog niets op dat ze één van de belangrijkste monarchen ooit zou worden. Haar opa zat toen op de troon, waarna haar oom aan de beurt was. Deze deed echter binnen een jaar na zijn troonbestijging afstand van de troon. Hierdoor werd Elizabeth, Lilibet voor familie, opeens troonopvolgster op haar tiende. Tenminste, als ze geen broertje meer zou krijgen. Elizabeth kreeg een goede opleiding, verloofde in 1946 met Philip (haar neef) en is sinds haar 25e koningin.

In Koningin Elizabeth II van Sally Bedell Smith krijg je een goed beeld van de persoonlijkheid van Elizabeth. Ze was vroeger gewoon een jonge vrouw die van dansen en feestjes hield en was dol op (haar) paarden en honden (vooral corgi’s). Je voelt de liefde die ze voor haar man voelt uit haar keuzes. Ze is naast haar paarden ook druk bezig met filmen als hobby. Ze lijkt wel een gewone vrouw, op de plicht die roept na dan.

En deze plicht vervult ze met charme. Ze is goed voorbereid op haar taak (opleiding) en bereid zichzelf ook goed voor op haar taken (werk). Na het lezen van dit boek kun je bijna niet anders dan respect hebben voor de Queen. Die zonder rijbewijs en paspoort de hele wereld over reist (wat haar maar één keer in de problemen bracht), ook ver na een normaal gepensioneerde leeftijd.

Het boek is niet alleen een biografie van Queen Elizabeth II, maar laat ook de geschiedenis van het koninkrijk en haar familieleden zien. Want dat zijn elementen die Elizabeth hebben gevormd tot wie ze is. En dat is niet alleen dat starre kleine dametje wat met haar hand staat te wuiven op het balkon. Maar ook de dame die blijkbaar geweldige imitaties van mensen die ze heeft ontmoet kan geven aan haar vrienden.

Je krijgt het met haar te doen wanneer ze soms moet kiezen tussen het vrouw/moeder/oma zijn en haar taak als koningin. Zoals bij de dood van Diana, waar haar populariteit even een dipje kreeg. Zo’n dipje weet ze echter altijd weer om te buigen naar respect en enthousiasme onder ‘haar volk’.

Het boek beslaat haar leven tot haar diamanten jubileum in 2012, wat groots gevierd werd. In de Epiloog van Rick Evers wordt nog stilgestaan met de banden met Nederland en de jaren na 2012. Zo gaat het kort over ‘Megxit’ en de schandalen rondom Andrew en zelfs het coronavirus. (edit 2022: Inmiddels is het boek bijgewerkt, we linken hieronder naar de nieuwste versie)

Sally Bedell Smith heeft meer dan 200 mensen geïnterviewd en hulp gekregen vanuit Buckingham Palace. Het is geen officiële biografie (die wordt pas gemaakt wanneer een monarch sterft), maar wat ons betreft hoeven ze dit boek alleen maar iets uit te breiden met de laatste decennia van de koningin. En wie weet hoe lang dat nog duurt, ze lijkt wel onverwoestbaar. Niet alleen haar persoonlijkheid maar ook qua gezondheid.

Conclusie

Dit boek is zeker een must read voor degene die geïnteresseerd zijn in monarchie, geschiedenis, het Verenigd Koninkrijk of Elizabeth II in het bijzonder. Maar ook als je gewoon een goede biografie wil lezen is het een aanrader. Het boek is makkelijk te lezen en wordt nooit ingewikkeld (al zijn de onderwerpen dat soms wel). Naast de zwart/wit foto per hoofdstuk, herbergt het boek ook nog een aantal pagina’s met mooie kleurenfoto’s.

Koningin Elizabeth II, de biografie van Sally Bedell Smith (paperback, geüpdatete versie in 2022 na het overlijden) is nu te koop.

Uitgeverij: Nieuw Amsterdam
Aantal pagina’s: 640