Home » Typisch Brits » Boeken » Boekrecensie: FC Londen – Tom van Hulsen
FC Londen – Tom van Hulsen

Britblog houdt je graag op de hoogte van de laatste boeken, helaas zien wij er ook wel eens één over het hoofd. FC Londen van Tom van Hulsen kwam al begin 2017 uit. Maar dat wil niet zeggen dat we het niet nog steeds kunnen recenseren, want het (e-)boek is nog steeds te verkrijgen.

Engeland = voetbal, het zal je dus ook niet verbazen dat dit ‘spelletje’ daar ook is ontstaan. Het is het land waar op 26 oktober 1863 de eerste officiële voetbalbond is opgericht: Football Association. En als Engeland het voetballand is, is Londen een terechte hoofdstad daarvan. Het boek FC Londen geeft je een rondleiding door Londen als voetbalhoofdstad van de wereld. Met historische locaties en vier stadstours langs de toeristische (voetbal) highlights.

Anno 2017 telt Londen maar liefst dertien profclubs, verdeeld over vier divisies: de Premier League, het Championship, League One en League Two. In de Vanarama National League, de hoogste semiprofessionele klasse, spelen nog eens drie clubs uit Londen. Daarnaast zijn er zo’n tachtig clubs uit de stad die op amateurniveau hun wedstrijden afwerken én kent Londen het op één (Camp Nou van Barcelona) na grootste voetbalstadion van Europa: Wembley, het voetbalwalhalhalla.

FC Londen – Tom van Hulsen

De hoofdstukken zijn per regio, waar het begint met het Oost Londen van Bobby Moore. De captain die samen met zijn team Engeland wereldkampioen maakte in 1966. Deze ‘held’ groeide op in Barking. Niet de eerste plek waar je naartoe gaat als toerist, maar als voetballiefhebber wellicht wel heilige grond. Inmiddels staan er twee standbeelden van Bobby Moore in Londen, waarvan één bij het Wembley stadion. In het oosten van Londen vind je ook het oude stadion van West Ham United, tenminste, daar stond het. Hier merk je de echte liefde voor het spel en zijn geschiedenis bij schrijver Tom van Hulsen. Het zal hem dan ook zwaar vallen dat er inmiddels alleen nog maar nieuwbouw staat op de plek waar ooit één van de beste clubs speelde (inclusief Bobby Moore) en de sfeer goed was. Inmiddels zit de club in het Olympisch Stadion, een prachtig gebouw maar ik denk dat vele het gevoel missen. Maar de club zit er voor een prikkie, dus die zal je niet horen klagen.

London Stadium – West Ham United

Het gaat hard in de Londense voetbalwereld met oude stadions die moeten wijken voor woningbouw en nieuwe stadions die herrijzen. In het boek worden al enkele stadiums genoemd die niet meer bestaan. Zo kreeg Brentford FC in 2019 een nieuw stadion, zoals ook Tottenham Hotspur inmiddels in een ander stadion speelt dan in het boek. Alle nieuwe stadions worden wel benieuwd, maar waren begin 2017 nog niet af. Qua dat is het jammer we het boek nu pas ontdekken, maar het maakt het boek niet minder boeiend.

Zo hebben we geleerd waarom het stadion van Chelsea niet in die wijk, maar zelfs aan Fullham Road ligt. En waarom lijkt het stadion verdacht veel op dat van Fullham?

Wellicht omdat Architect Archibald Leitch vele stadions in en buiten Londen heeft ontworpen. Maar weet jij bij welke Londense club Rod Stewart mocht proefvoetballen, maar uiteindelijk toch werd afwezen? En waar in Londen kun je een standbeeld van oud Ajacied Dennis Bergkamp spotten? De enige Nederlandse voetballer met een standbeeld in Engeland. Het boek is een leerzaam boek voor degene die nog niet zo thuis is in de Londense voetbalwereld. En voor degene die dat wel is, zullen veel stukken herkenning en herinneringen oproepen (en de rest van de tekst nog steeds leerzaam).

Tom van Hulsen omschrijft duidelijk hoe je op de voetbalhistorische plekken komt (trein-/metrostation en wandelroute) en zo kun je makkelijk zelf een keer naar Londen om je onder te dompelen in het voetbalwalhalla.

Er zijn nog enkele exemplaren van FC Londen – Tom van Hulsen te verkrijgen, maar het boek blijft als e-book te koop .

Janie | 2020

Categorieën: