Home » Typisch Brits » Boekrecensie: Londen – Serge Simonart

Gepubliceerd op 8 november 2022 | Laatst aangepast op 3 oktober 2024

Het tartan…yes, een boek over Schot…..Londen. Serge Simonart, volgens hemzelf ’s werelds grootste anglofiel, schreef een boek over de Britse hoofdstad.

Londen van Serge Simonart is een reisgids, maar niet zoals je gewend bent. Op de achterkant is de recensie van Queen Elizabeth te lezen: “I can’t read Dutch and never heard of Serge Simonart, but if I could and if I had, I still wouldn’t recommend this book”. Duidelijk een boek met een knipoog dus.

Even dacht ik dat de inhoud ook niet serieus te nemen was. In het voorwoord hebben ze het namelijk over de Great Fire of London in 1066. Maar waarschijnlijk heeft een eindredacteur na te veel pubs zich vergist met de Slag bij Hastings. Gelukkig staat verderop wel het juiste jaartal van 1666, en zal dit foutje waarschijnlijk in de volgende editie verbeterd zijn.

Serge Simonart

Simonart is een Belgisch schrijver en journalist die volgens eigen zeggen al duizenden keren in Londen is geweest. Mocht je nog denken dat hij alle locaties in het boek van internet geplukt heeft, staat hij zelf (als een soort Japanner) op bijna iedere foto in het boek. Hij heeft namelijk niets met van die Instagrammers die elkaar maar na-apen. Hij weet blijkbaar niet dat er ook echte liefhebbers op zitten zoals Britblog 😉.

De kennis druipt van het boek af, en er staan voor iedereen wel tips in. Verwacht alleen geen goedkope tips. Serge Simonart vindt een eenpersoonskamer voor 250 pond per nacht goedkoop en neemt het liefst overal een taxi naar toe (zodat je meer van de stad ziet). De hotel- en restauranttips zijn dan ook niet voor iedereen weggelegd. Simonart tipt echter wel dat je er ook gewoon kan gaan genieten, van bijvoorbeeld een drankje of afternoon tea.

Londen van Oscar Wilde

Londen van Serge Simonart neemt je mee naar het Londen van Oscar Wilde. De schrijver is blijkbaar groot fan van deze Ierse schrijver die in het 19e-eeuwse Londen leefde. Als er toen al iets was en er nog steeds is, is het goed. En in Londen is er nog genoeg te zien uit deze tijd.

Het boek is geen stereotype reisgids. Het heeft geen vrolijk gekleurde foto’s, kaartjes en lange objectieve uitleggen bij de grootste bezienswaardigheden. En juist daarom is het zo interessant. Ook als je gewoon met de metro even wil binnen kijken bij die dure oude en typisch Engelse hotels. En ook als je het niet eens bent met de persoonlijke mening van Serge Simonart, want die verkondigt hij graag. Londen is namelijk voor iedereen, en voor iedereen is er iets in Londen.

Serge Simonart - Londen
Boek over Londen
Reisboek Londen