Home » Typisch Brits » Boeken » Boekrecensie: Het Verdeelde Koninkrijk – Dan Jones

Vol enthousiasme spotte ik Het Verdeelde Koninkrijk van Dan Jones in de boekenwinkel. Eerder schreef ik al een recensie over twee andere boeken van deze historicus. In dit boek verdiept hij zich in Koning Jan en de Magna Charta, 1215.

In Vorsten van Albion beschreef Dan Jones al het Huis Plantagenet, waar koning Jan er één van is. Het boek Gevecht om de Troon was daar een vervolg op en ging over de Rozenoorlog. Het Verdeelde Koninkrijk gaat echter dieper in op een klein gedeelte van Vorsten van Albion.

Het gehele boek draait maar om één jaar en één overeenkomst. 1215 is namelijk het jaar van de Magna Charta, één van de belangrijkste documenten uit de Britse geschiedenis. Wanneer je een beetje geïnteresseerd bent in de historie van het Verenigd Koninkrijk zal dit geen onbekende overeenkomst voor je zijn. Het is echter geen simpele overeenkomst die een keer tussen neus en lippen door is getekend. En dat verklaart waarom Dan Jones het nodig vond om dit boek te schrijven.

Het Verdeelde Koninkrijk - Dan Jones

Het verhaal van de Magna Charta

De Magna Charta is een overeenkomst tussen koning Jan (aka Jan zonder Land) en een aantal Engelse baronnen, ontstaan uit grote onvrede van de laatstgenoemde. Dit ging niet zonder slag of stoot. De baronnen hielden kastelen en Londen bezet, de paus bemoeide zich er mee (in voordeel van de koning). En zelfs de Fransen moesten er voor overkomen om ervoor te zorgen dat de koning zich ook aan de afspraken hield. De onderhandelingen op Runnymede (tussen Londen en Windsor) zorgde voor de Magna Charta. Al kreeg het verdrag pas twee jaar na 1215 deze naam. De Magna Charta is het begin van vele wetten die nu nog steeds tellen. Het is ook het begin van de unieke rechten voor de City of London en andere steden.

Het Verdeelde Koninkrijk

Het Verdeelde Koninkrijk van Dan Jones vertelt niet alleen over de overeenkomst, maar ook hoe en vooral waarom hij tot stand is gekomen. Het boek gaat over het leven in 1215, en dan niet alleen van de hoge heren maar ook van het gewone Britse volk. Want het leven voor hen was zo anders dan dat van koning Jan en de baronnen die de Magna Charta uiteindelijk ondertekenen. Zo zijn ale/bier en de Engelse taal voor de gewone man, wijn en Frans of Latijn voor de hogere heren. Je leert de Britse samenleving uit de middeleeuwen kennen aan de hand van een aantal thema’s zoals geloof, rechtspraak, taal en eten en drinken.

Conclusie: Het Verdeelde Koninkrijk van Dan Jones

Dan Jones heeft weer een interessant boek over de Britse geschiedenis afgeleverd. Dit doet hij zoals altijd op een luchtige manier waardoor het makkelijk wegleest. Ik heb veel geleerd over het document wat ik toevallig een aantal maanden geleden heb gezien in de British Library. En dan niet alleen de hoofdlijnen die ik al kende uit het eerdere boek van Dan Jones (Vorsten van Albion) en uit andere informatiebronnen, maar veel dieper. Daarom vind ik dit boek echt een aanrader voor iedere geschiedenis- en/of Verenigd Koninkrijk-liefhebber.

Het verdeelde Koninkrijk-Dan Jones

Het Verdeelde Koninkrijk – Dan Jones

Koop nu het boek Het verdeelde Koninkrijk van Dan Jones op Bol.com